Traffic signs in the Netherlands play a crucial role in ensuring safe and orderly traffic flow. They provide instructions, warnings, and information to drivers, enabling them to behave correctly on the road. While most road traffic signs and regulations in the Netherlands are clear and well-understood, there are some signs that can be confusing. In this article, we will discuss some common and confusing traffic signs.

Common and important road signs in the Netherlands

Let's start with some common and important road signs in the Netherlands:

Speed limit signs

These signs indicate the maximum speed allowed on a particular road or section of the road. Common speed limits include 30 km/h in residential areas, 50 km/h on urban roads, and 80 km/h or 100 km/h on rural roads, depending on the type of road.

Priority signs

Priority signs indicate which traffic has the right of way at an intersection or on a road. For example, a sign with a yellow diamond indicates that traffic on the main road has the right of way. The "yield to the right" principle is common in the Netherlands, where traffic from the right has the right of way unless otherwise indicated.

Read this article with more information about priority signs.

Stop signs

These signs indicate that drivers are required to come to a complete stop before proceeding. In the Netherlands, these traffic signs are often seen at intersections where there is no right-of-way.

Parking signs

Various parking signs inform drivers about where and when they can park their vehicles. In the Netherlands, these road signs can relate to paid parking, parking prohibitions, and time restrictions.

Traffic signs to be distinguished

End of the motorway (G2) and end of the expressway (G4)

Both signs indicate that you are leaving either a motorway or an expressway, but they pertain to different types of roads. Sign G2 applies to motorways, while Sign G4 is for expressways.

Right of way road (B1) and yield right of way (B6)

Both signs deal with right of way, but they give opposite instructions. Sign B1 indicates that you are approaching a right of way road and have priority over traffic on side roads. Sign B6 indicates that you must yield right of way to traffic on the crossing road.

No parking (E1) and no stopping (E2)

Sign E1, with its round blue shape and red border, indicates that parking is prohibited at that location, but stopping for passenger loading and unloading or for brief stops is allowed. On the other hand, Sign E2, which looks visually similar, indicates that both stopping and parking at that location are prohibited, unless it is to yield right of way or perform necessary actions.

Direction of travel (D4) and one-way traffic (C3)

Traffic sign D4 is a mandatory sign indicating that one is required to drive straight ahead. This sign is typically placed at an intersection or at the end of a street. On the other hand, traffic sign C3 is an information sign indicating that there is one-way traffic. This sign is usually placed at the beginning of a street.

Knowing traffic signs for your exam

To be successful in obtaining your driver's license, it is crucial to have a thorough understanding of the many different traffic signs in the Netherlands. It is mandatory to pass the theory exam before you can participate in the practical exam. During the theory exam, you must not only understand all traffic rules but also be familiar with all traffic signs. If you want to practice extensively for your theory exam, take a look at all the practice packages we offer.

In het verkeer moet men met vele verschillende aspecten rekening houden. Constant jouw omgeving in de gaten houden en potentiële gevaren herkennen, zorgen ervoor dat je adequaat en snel kunt handelen. Een alerte weggebruiker is ook een veiligere weggebruiker! Ook kunnen er situaties ontstaan of voorkomen in het verkeer die voor verwarring kunnen zorgen. Om al het verkeer in zo goed mogelijke banen te leiden, zijn er verschillende regels en hulpmiddelen bedacht. Deze moeten ervoor zorgen dat de kans op verwarring en ongelukken zo laag mogelijk blijven. Een beginnend bestuurder leert hier alles over in zijn of haar autotheorie boek. Ook zal de rijlesinstructeur in de praktijk jouw kennis testen van de verschillende wegmarkeringen en verkeersborden zoals het voorrangsweg bord.

Een veel gebruikt woord in het verkeer is voorrang. In welke situatie krijgt welke weggebruiker voorrang en wanneer moet iemand voorrang verlenen? Voor elke situatie is er wel een wegmarkering of voorrangsbord bedacht. Zo is er het welbekende voorrangsweg bord, te herkennen aan de ruitvorm met witte omlijning en een gele ruit in het midden. Al deze borden moeten ervoor zorgen dat het voor elke weggebruiker duidelijk is wie voorrang krijgt. Een verkeersbord kan voorrang aanduiden of aanduiden dat een voorrangssituatie eindigt. 

Welke voorrangsborden zijn er?

Verkeersborden in Nederland zijn in verschillende categorieën ingedeeld. Dit maakt het makkelijker om onderscheid te maken. De categorie B-borden zijn de verkeersborden die voorrang aangeven, ook wel voorrangsborden genoemd. In ons land kennen we 7 verschillende voorrangsborden. Elk verkeersbord m.b.t voorrang is genummerd van B1 t/m B7. Hieronder leggen we van elk voorrangsbord uit wat ze betekenen en hoe je ze kunt herkennen. Om voldoende te scoren op je theorie examen bij het CBR, is het belangrijk om te weten welke type voorrangsborden er zijn. Hoewel deze borden duidelijk aangeven wie voorrang krijgt, zal je in het verkeer altijd op moeten blijven letten. Voorrang pak je niet, voorrang krijg je!

Het voorrangsweg bord: B1 en B2

Het bord B1 is een voorrangsweg bord en heeft een unieke vorm (zie afbeelding) die het gemakkelijk herkenbaar maakt, zelfs aan de achterzijde of in besneeuwde omstandigheden. Binnen de bebouwde kom wordt dit bord direct voor zijwegen van de voorrangsweg geplaatst, terwijl buiten de bebouwde kom dit bord altijd aan het begin van een wegvak wordt geplaatst, na een kruispunt.Het plaatsen van dit bord wordt voor of na elke zijweg herhaald, tenzij de afstand tot de volgende zijweg minder dan 50 meter bedraagt.

bord voorrangsweg

Het bord voor het einde van de voorrangsweg, bord B2, heeft dezelfde vorm als bord B1. Wanneer je dit bord passeert, eindigt de voorrangsweg en moet je weer voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen.

De voorrangskruispunt borden: B3 t/m B5

Bij een normaal kruispunt zonder borden heeft de weggebruiker in Nederland die vanaf rechts komt voorrang. Wanneer er uit alle 4 de richtingen verkeer komt, zullen de weggebruikers onderling moeten kijken wie voorrang krijgt. Meestal is dat de weggebruiker die de kortste bocht moet maken.

Er zijn echter ook veel kruispunten in Nederland te vinden, waarbij 2 rijrichtingen voorrang krijgen en de andere 2 haakse rijrichtingen moeten stoppen om voorrang te verlenen. Deze borden zijn de B3, B4 en B5 voorrangskruispunt borden.

Wanneer je een kruispunt nadert en je het B3 (zie afbeelding) bord ziet staan, dan krijg je daar voorrang van autobestuurders die zowel van links als rechts komen. Het B3 bord is te herkennen aan zijn driehoekige vorm en bestaat uit de kleuren rood en wit. De buitenste driehoek is rood en in het midden is deze wit. In het witte gedeelte is een zwarte pijl naar voren zichtbaar. Daarnaast staat er zowel links als rechts van de pijl een zwarte streep. Dit geeft aan dat je van zowel links als rechts voorrang moet krijgen op het naderende kruispunt.

voorrangsweg bord

Dan zijn er ook nog de B4 en B5 voorrangskruispunt borden. Waar het B3 bord zowel links als rechts een zwarte streep heeft staan, is dat bij B4 en B5 anders. Het B4 bord bestaat alleen uit een zwarte pijl naar voren met links een zwarte streep. Je zult bij dit kruispunt dus voorrang moeten krijgen van het verkeer dat vanaf links komt. Het B5 bord bestaat alleen uit een zwarte pijl naar voren met rechts een zwarte streep. Hierbij moet het verkeer op het kruispunt dat van rechts komt jou voorrang verlenen.

Voorrangsbord B6 en B7: de voorrang verleningsborden

bord voorrangsweg

Op een kruising of T-splitsing waarbij je voorrang moet verlenen, staat meestal het B6 of B7 bord. Qua betekenis verschillen ze maar weinig. Het B6 bord is te herkennen als omgekeerde driehoek, met rode randen en wit in het midden. Als je dit bord tegenkomt, zal je voorrang moeten verlenen aan al het verkeer dat van links én rechts komt. Wanneer er geen verkeer komt van beide kanten, hoef je niet per se volledig stil te staan.

voorrangsweg bord

Het B7 bord staat ook wel bekend als het Stopbord. Dit is een achthoekig bord met een witte buitenrand, een rood middenvak en het woord STOP in witte letters. Dit bord staat meestal bij drukkere en gevaarlijkere verkeerspunten. Wanneer je dit bord nadert, zal je voor de aangegeven dikke witte streep op de weg moeten stoppen. Zodra je stilstaat is het van belang om extra goed in alle richtingen te kijken, voordat je de weg weer vervolgt.

Hoewel deze borden aangeven wie voorrang moeten verlenen en wie voorrang krijgt, is het beter elke verkeerssituatie veilig te naderen. Mocht je dus op een voorrangweg zitten of een voorrangskruispunt naderen, verminder dan altijd je snelheid en kijk goed of je ook daadwerkelijk voorrang krijgt.

Vond je dit interessant? Lees dan ook onze andere blogs over de eisen van de auto in 2023, of alles over gevaarherkenning.